fbpx

Ønsker du vekst, må det gjøres et viktig strategisk valg!

To av de vanligste vekst strategiene er organisk og uorganisk vekst.
entrepreneur, startup, start-up
Estimert lesetid: 2 minutter

Organisk vekst er den vanligste innen de mange strategiene man har for å bli et større selskap, og ta mer markedsandeler i et allerede definert marked. Det kan være seg å ansette flere mennesker, øke de salg- og markedsførings aktiviteter som viser seg å virke, eller investere mer for å få flere kunder. En burde også kartlegge mulighetene for å effektivisere og digitalisere så mange prosesser som mulig.

Også har man uorganisk vekst. Det kan bety å gjennomføre fusjoner eller slå sammen flere selskaper og bli et samlet selskap. Her ønsker man som regel «å bli et felles selskap», med samme mål og visjon for videre drift. Man ønsker kanskje et samlet ansvar for økonomi, ansettelser og markedsføring sammen.

entrepreneur, startup, start-up
Kunnskap om forretningskultur og kommunikasjon er viktig

I disse prosessene skal man også vite mye om forretningskultur og kommunikasjon, for å gjøre alt riktig. Hvis du er et lite selskap som ønsker å gjøre oppkjøp i tidlig fase, er det en ganske stor investering, i både tid og penger. Om du ønsker å skalere uorganisk, må du ha en god plan på hvordan du ønsker å styre selskapet videre – og hvordan det skal lykkes i tiden fremover, sammen med andre. Men uten tvil, det å vurdere oppkjøp kan for mange være en effektiv måte å vokse på, istedenfor det å bygge noe fra bunnen av.

Tilsvarende strategier er også vanligere når selskaper ønsker å vokse geografisk. Du kan være mer effektiv over et større geografisk område når du fusjonerer selskaper. Dette kan være en fin måte ta raskere markedsandeler på, eller øke produktporteføljen til selskapet.

Uorganisk vekst, fusjonering av flere selskaper, kan også være smart «som en del» av din organiske vekststrategi. En blandet strategi når du ønsker å skalere og ta en større andel av markedet du befinner deg i. Er du i fare for å bli «for stor», kan også konkurransetilsynet komme på banen og stoppe slike oppkjøp og sammenslåinger – for å ikke danne et monopol i markedet.

Hyper-Organisk vekst

I de mange tilfellene er også «hyper-organisk vekst» et must. Og det er mange grunner til at selskaper med spisset teknologi, men med en god ide som – UBER, Spotify eller AirBnB – virkelig må skaleres raskt. Fordi de innser tidlig ved lansering, at markedet umiddelbart adopterer og forstår konsept og produkt. Og hvis de ikke gjør noe raskt, vil noen andre gjøre det før dem.

Et av de mange eksemplene på dette er Mcash som lanserte sin betalingstjeneste, men raskt etterpå ble slått av konkurrenten Vipps.

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/MCASH

Mcash ble lansert februar 2014 som Norges første betalingsløsning for smarttelefoner.

DNB lanserte Vipps 30. mai 2015 da de så potensialet i produkt og marked. 15. oktober 2015 kjøpte Sparebank1 rettighetene til Mcash, men 13. februar 2017 ble det med historien – Mcash ble lagt ned og kundene invitert over til Vipps.

Det finnes mange slike eksempler, og det viktigste for deg som skal vokse, er å vite hvilken strategi som er best for ditt selskap.

Vil du høre mer?

dele:

More Posts

Hvordan lage podcast for bedrift?

Ønsker du å starte en egen podcast for bedriften din? En podcast er ikke bare en nyttig kilde for kunnskap, den kan også være underholdende å lytte til!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

del og vind en

Gratis

Hjemmeside

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on google
Google+
Share on facebook
Facebook

Det er ikke et krav at der deles på flere platforme, men vi vil sætte stor pris på det.