Inbound marketing prinsippet

Inbound marketing refererer til en tilnærming til markedsføring som er datastyrt og helhetlig, og som tar sikte på å tiltrekke et publikum mot et merke og konvertere publikum til langvarige kunder. Det innebærer bruk av skreddersydde strategier som målretter rett publikum ved hjelp av relevant, personlig og engasjerende innhold gjennom nettsteder og annen digital markedsføring taktikk. I høyere læring spiller innkommende markedsføring en betydelig rolle i å tiltrekke potensielle kunder og veilede dem gjennom hele prosessen med registrering av informasjon.

Digital annonsering er en viktig søyle for inbound marketing. Det brukes til å segmentere potensielle kunder ved å bruke data som er hentet fra forskning og webanalyser. Ulike kunder har forskjellige preferanser avhengig av deres demografiske, geografiske, psykografiske og atferdsegenskaper.

Inbound marketing gir metoder for raffinering av mål til bestemte kundepersoner ved å spesifisere kundegrupper, segmentere lister og deretter skreddersy innhold for hver enkelt bruker. Dette øker konverteringsfrekvensen enormt. Sosiale medier, som Facebook og LinkedIn, tilbyr enklere verktøy som kan brukes til å nå fremtidsgruppen. Facebook har for eksempel en robust samling verktøy som tillater markedsførere å segmentere i sine lister. De inkluderer plassering (etter IP-adresse), by, geografisk radius, land, interesser, alder og postnummer. LinkedIn har derimot verktøy som gjør det mulig for markedsførere å segmentere basert på industri, selskapsstørrelse, jobbfunksjon, senioritet, geografi, blant andre. Nettstedet tilbyr også et verktøy som heter “Follower Statistics” som gir brukerne tilgang til et dashbord som har tilhengerengasjement og demografi som kommentarer, liker og delinger.

Bilde fra HubSpot


Med de fleste enkeltpersoner som allerede er knyttet til sosiale medier, er det et uunngåelig verktøy for inbound marketing i dag. Markedsføringsledere kan bruke en rekke taktikker for å gjøre sosiale medier til et utmerket markedsføringsverktøy. Først trenger de en flott nettside for sosiale medier.

Les mer: “Vi skreddersyr optimale løsninger for deg som kunde.”

Det endelige målet med denne destinasjonssiden skal være å skape interesse og grove kunder for å lære mer. Lederen kan gå en ekstra mil for å knytte sosiale media destinasjonsside til nettsiden der de kan vise mer detaljert informasjon med sikte på å overbevise de besøkende om å bli med dem. For det andre skal lederen planlegge oppdateringer på forhånd. Innhold bør regelmessig bli lagt ut for å holde siden engasjerende og interessant. For det tredje skal innholdet som er lagt inn, balansere relevansen. Ikke alt innhold burde være direkte markedsføring. Snarere bør reklameposter inkluderes, for eksempel trendy bilder med fengende beskrivelser, filantropiske elementer som grønne initiativer og omfattende bruk av info grafikk. For det fjerde bør lederen maksimere bruken av sosiale medier, for eksempel analytiske verktøy som kan brukes til å analysere resultatene til sidene, engasjementet og også for forskningsformål.

qode interactive strata

For å måle effektiviteten av innkommende markedsføring via sosiale medier , kan lederen starte ved å koble de sosiale mediesidene til hovedwebsiden der potensielle kunder vil være påkrevd. Lederen kan da bruke beregninger som ledende konverteringsfrekvens for å måle suksessen med å bruke sosiale medier. Ledningen konverteringsfrekvensen er en markedsføring beregning som måler hvor mange potensielle kunder har blitt konvertert fra potensial til faktiske kunder. En høy konverteringskurs vil være en sterk indikator på at sosiale medier genererer kvalitetsledninger.

Har du behov for bistand og komme igang med bedriftens inbound strategi?