Vurderer du å selge bedriften er det flere viktige oppgaver du må gjøre, som bidrar til å øke verdien og etterspørselen på selskapet.
Skal du selge bedriften til rett pris og samtidig sitte med en god følelse etter salget, da gjelder det å ikke bare pynte på tallene – men selge bedriften som du selger kvalitetsprodukter til kunder, og være fornøyd med leveransen.
Hva ser potensielle kjøpere etter?
Normalt ønsker den som skal kjøpe en potensiell bedrift å vite følgende om bedriften.
- Hva er strategi og forretningsidé, og er dette forankret i bedriften
- Hvordan er selskapet organisert og strukturert? Og er dette den optimale strukturen?
- Hvem er nøkkelpersoner, og hvem skal lede selskapet i prosessen med salg?
- Har selskapet god kontroll på økonomi og styringsrapporter?
- Er det god cashflow i selskapet?
- Har du kontroll og oversikt over avtaler med kunder og ansatte?
- Hvordan ser markedet ut i dag og om fem år fremover for selskapet som det er i dag?
- Regnskap og økonomiske forhold, samt lån, gjeld og skatt.
- HMS og arbeidskontroll.
- Arbeidsflyt, rutiner og digitalisering.
- IT sikkerhet, GDPR og databehandling.
- Produkt og tjenesteanalyse.
- Kundetilfredshet.
Har du ikke optimale svar på punktene over, anbefaler vi å jobbe med forberedning til salg av bedriften i god tid før du starter dialog med markedet. Denne prosessen kan ta lang tid, pass på at du ikke forhaster noe.
Med vårt arbeids- og prosessverktøy gjør vi en 360 graders analyse av selskapet.
Her får du svar på alle punktene over, og vi kan bistå i hele prosessen ved å klargjøre selskapet for salg, for å få den beste prisen. Vi kan også bistå i prosessen for arbeid i punktene som har behov for forbedring.
Hva er din EXIT strategi?
Det er viktig å ha en klar EXIT-strategi tidlig i prosessen. Danner du deg et bilde av en EXIT-strategi tidlig i prosessen, er det større sannsynlig at dette gjennomføres etter planen. Jo lenger du venter, viser det seg at du endrer mer og mer på strategien, jo nærmere en EXIT kommer.