Hva er HubSpot CRM? Markedsføring på steroider

Det er lettere enn noen gang før å starte en bedrift, men vanskeligere enn noensinne å skape vekst. I en digital hverdag som 2019 finnes det utalligere aktører som konkurrerer om samme markedsandel.

Dette er en artikkel om hvordan du kan vokse din bedrift med kun en plattform. Denne plattformen kalles Hubspot og kan generere en stor ROI (return on Investment) for din bedrift. Det beste med Hubspot er at du kan samle all din markedsføring på ett sted og kun trenger å forholde deg til èn samarbeidspartner. Vi kaller Hubspot et «alt-i-et» inbound og salgsverktøy.

Hva er Hubspot?

Hva er Hubspot? Det består av 3 plattformer; Marketing hub, Sales hub og Service hub. Disse plattformene er designet slik at de skal dekke alle behovene en bedrift har for markedsføring. På Hubspot kan du samle dine eksterne programmer sammen til ett. På denne måten innsamles data både lettere og mer presist. Hubspot er et CRM (customer relationship management) program som konverterer seere til kjøpere og gamle kunder til gjentagende kunder. Hubspot automatiserer markedsføringen på en genuin genial måte som kan skape uforutsett vekst for din bedrift. Du vil få et enda klarere bilde av Hubspot ved å lese resten av artikkelen der vi går innom de mest sentrale funksjonene og attributtene ved hubspot!

Hubspot – Marketing Hub

Marketing Hub er Hubspot sitt markedsføring programvare som brukes til å øke trafikken og konvertere seere til kjøpere. Samt opprette og gjennomføre markedsføringskampanjer som gir deg presis data på din ROI (return of investment). Videre kommer noen av Marketin hub’s sentrale funksjoner

Lead Generation
Lead generation handler om å gi riktig verdi til riktig tid. En seer er ofte ikke interessert i prisen første gang de kommer til en nettside, men heller informasjon. Dersom de returner ved en senere anledning søker de kanskje noe litt annerledes, kanskje de søker en bekreftelse? På dette tidspunktet vil det være rett å sende en mail som bekrefter hvor fornøyde tidligere kunder er med ditt firma og det kan trolig resultere i et salg. Dette er en av de fantastiske funksjonene til Marketing hub som gjør din bedrift litt smartere.

Marketing Automation
Marketing hub hjelper deg med automatisert markedsføring, å gi riktig verdi til riktig tid er essensielt og dette kan planlegges på Hubspot. Hubspot sender den mailen som konverter en seer til kjøper til riktig tid og sted dersom segmenteringen har blitt gjort riktig.

Analytics
Med alt samlet på ett sted blir det lettere å se hvilken effekt kampanjer og tiltak har. Med dette kan du lettere kalkulere din ROI og skille hva som fungerer fra hva som ikke gjør det. Dette er et kraftig verktøy som kan skape stor vekst ved riktig bruk!

Hubspot – Sales Hub

Sales hub er et tidsbesparende salgs-programvare som hjelper deg med å få dypere innblikk i prospekter, automatisere tidkrevende oppgaver og skape mer salg.

Email Tracking
Nå kan du endelig få ordentlig data på å vite hvilke emails som genererer salg og hvilke som lav interaksjon. Dette gjør at over tid kan du kartlegge hva som fungerer fra hva som er en tidstyv.

Meeting Scheduling
Du kan lage detaljerte profiler på møter du har hatt eller kommer til å ha. Dette gjør at kommunikasjonen innad og utad blir mer effektivisert. Med Hubspot kan du tilogmed segmentere møtene til hvilken grad de er klare for å gjør en handel, det er både tidsbesparende og resulterer ofte bedre.

Email Automation
Automatisert E-mali er simpelthen genialt. Før så var emails en smertelig byrde som var tidkrevende og et stort rot. Nå med Hubspot så er det slik at når kundene dine flyttes over i nye segmenter så kan en email som genererer salg ligge klar og bli sendt uten behov for menneskelig interaksjon. Alt du trenger er å sette opp dette èn gang og deretter flytte kunden til riktig segment.

Hubspot – Service Hub

Service Hub er et kundeservice-programvare for å hjelpe deg å holde kontakten med kunder og gi kundene rett behandling.

Tickets
Tickets er et varslingssystem som hjelper deg å holde deg på godfot med dine kunder. Når et problem dukker opp så legger man til en ticket på det slik at kunden skal få rett behandling til riktig tid. Dette er viktig når et generelt problem eller kundeklage oppstår.

Customer Feedback
Hubspot hjelper deg faktisk med å stille undersøkelser på forbedringspotensiale etter en handel. Dette gjør at du som bedrift kan forbedre deg på dine svakeste sider.

Knowledge Base
Å hjelpe kunder er veldig krevende og tar både tid og penger. Men med Knowledge Base så endres dette. Når en kunde stiller et spørsmål og spørsmålet løses så bygger man opp en portefølje med ferdigstilte spørsmål og svar. Dette sparer deg for mye tid og penger.

Hvem passer Hubspot for?

Hubspot passer for generelt store bedrifter som har høy konkurranseevne og tilpasningsdyktighet. Hubspot gjør markedsføringen mer sentralisert men også mer kompleks. Med dette så mener vi at Hubspot burde vurderes av de bedriftene som er klare for å gjøre en tilpasning. Hubspot er ikke bare 1,2,3 så øker salget, nei Hubspot er et verktøy som trenges å integreres i hverdagen til en bedrift. Men dersom bedriften faktisk tar spranget så kan det være en av de beste avgjørelsene noen gang.

Hubspot er et CRM “Customer-relationship management” program på steroider. I markedsføring terminologien finnes det er uttrykk som heter “Customer Journey Map”, “den store kundereisen” på norsk. Dette er en kartlagt prosess der kunden går igjennom alle sine steg fra evaluering-kjøp-etterkjøpsatferd. Grunnen til at Hubspot er et CRM på steroider er fordi markedsføringen automatiseres. Ikke bare øker Hubspot salg men det hjelper deg også å ta vare på dine eksisterende kunder.

3 gode grunner til hvorfor bruke Hubspot

1.   HubSpot er et «alt-i-et» inbound og salgsverktøy

Tradisjonelt så er online markedsføring knyttet opp i titalls forskjellige plattformer som sliter å kommunisere med hverandre. Dette er ikke en nødvendighet i 2019. Hubspot effektiviserer dagens markedsføring ved å spare deg for både tid og energi, ikke nok med det men Hubspot gjør også at dine plattformer kommuniserer med hverandre gjennom Hubspot.

2.   Mer data til å beregne ROI (return of investment)

Målbar data er essensielt når du vil ønsker å skape vekst til din bedrift, men ofte er det vanskelig å se hvor mye du får tilbake per investering i markedsføring. Hubspot gjør det lettere, bedre og tidsbesparende. Når alle dine plattformer kommuniserer kan du benytte deg av målbarhet innenfor kampanjer. Dette gjør deg klarere for deg å se hva som fungerer og hva du taper penger på. På denne måten hjelper Hubspot deg å skape vekst med data til å beregne ROI.

3.   Økt salg med sales funnel og interaksjonsmåling

Når dine plattformer kommuniserer gjennom Hubspot blir måling av interaksjon en lek i forhold til før. Med ordentlig kontroll og Hubspot CRM blir interaksjon med kunden noe helt nytt. Man burde aldri prøve å selge til kunden ved første kontakt for da er sjansen stor for at man blir avvist. Ideen bak sales funnels er at man tar et steg nedover i en slags tunnel for hver interaksjon og til slutt leder det ofte til et salg. I tillegg så hjelper Hubspot deg med å ta vare på dine eksisterende kunder, Hubspot gjør det lettere å segmentere kundene dine for skreddersydd reklame.

 

Din partner for Hubspot

DigitalMediaGroup har bred kompetanse og en rekke selskaper innen kommunikasjon, medier, produksjon og martech (markedsførings teknologi og automatiserte løsninger). Selskapet er 100% kanalnøytralt og fokuserer på din virksomhets resultater i det marked og den konkurransesituasjonen dere befinner dere i. Våre rådgivere har ansvar for å gi best resultat og avkastning for de investeringer som gjøres. Våre tjenester knytter oss til deg som kunde og samarbeider på kryss av leverandører for å forhandle mellom deg som kunde og medier, kanaler og plattformer.

DigitalMediaGroup jobber på tvers med flere samarbeidspartnere. For deg som kunde skal opplevelsen være enda bedre, raskere og mer gunstig. Tross alt er vår jobb å øke avkastningen på dine markeds- og medieinvesteringer samt produksjonstjenester.


Les mer om oss her.
Les mer på vår blogg.
Les også “Inbound-marketing-prinsippet
Les også “7 Fordeler med å bruke chatbots
Les også “De 7 Sosiale nettverkene med størst fordel for bedrifter

Slik kan du komme i kontakt med oss

Hovedkontor og besøksadresse: Torggata 13, 0181 Oslo
Telefon: 403 04 182
Epost: hello@www.dmgr.no

Kilder

https://www.hubspot.com/our-story
https://www.hubspot.com/inbound-marketing
https://blog.hubspot.com/service/customer-journey-map
https://en.wikipedia.org/wiki/Customer-relationship_management
https://searchcrm.techtarget.com/feature/A-comparison-of-the-leading-CRM-platforms-Which-is-right-for-you