7 fordeler med bruk av chatbots

Mange har lurt på fordelene med chatbots, og det er nødvendig å snakke om det.

La meg først forklare hva en chatbot er: En chatbot er et informatikkprogram for å ha en samtale, om vi vil stille spørsmål eller be om informasjon, eller om vi vil at noen skal utføre en handling. I denne saken er en chatbot ikke alltid relatert til kundeservice, noen av brukene involverer hele klientens administrasjon, for eksempel kan det være en automatisk chat for å bestille pizza, kjøpe en forsikring, bestille fly, lage en reservasjon i en fancy restaurant eller kvalifisere leads i en salgsorganisasjon.

Så, hvilke er noen av de fordelene til chattene eller konverteringsflyten?
Jeg skal ikke begynne med de åpenbare (24/7 tilgjengelighet, umiddelbar respons etc), men de som jeg tror er det mest interessante for deg.

1. Samtalens grensesnitt

I motsetning til apps og virtuelle assistenter som Siri, Amazon Alexa, har kommunikasjonen enten vært skriftlig eller muntlig i måten vi har kommunisert på i hele vårt liv. Inntil nyere tid har chat blitt et kjent grensesnitt, som brukes av mennesker i alle aldre og på alle døgnets tidspunkter. Et intuitivt grensesnitt åpner for flere muligheter.

2. Tekstmelding APP

Hvor mange folk kjenner du som ikke bruker WhatsApp? Jeg er ganske sikker på at vi alle kjenner noen, men la oss være realistiske. WhatsApp, Facebook og Snapchat har i større grad kommet inn i våre liv, enten vi er unge eller eldre. Disse aplikasjonene har blitt miljøet hvor vi snakker i timevis med slektninger (selv besteforeldre!) Venner og kolleger.

Samtidig har veksten av Facebook og Twitter gjort disse sosiale nettverkene til nye kanaler for selskapets kundeservice. Så, hvorfor ikke gjøre forbedringer gjennom disse miljøene? Den dagen jeg kan bruke Facebook eller SnapChat til å be om en taxi, hva ville da være motivasjonen for å laste ned en ny app, hvis jeg bare bruker den til å bestille en taxi?

3. Synkronisere samtaler

Tenk deg at du får et tilbud på forsikringen av bilen din via et nettsted, og noen avbryter deg, eller din telefon / laptop går tom for batteri etc. Det er tidskrevende fordi du sannsynligvis vil trenge å starte alt på nytt igjen. Dette kan også skje med en chatbot i en meldingsapp, men den store forskjellen er at du ikke trenger å starte samtalen på nytt, siden du kan fortsette akkurat der du forlot den.

En annen fordel er at du som tilbyder og din kunde, ikke trenger å være online samtidig. Og derfor har denne typen chatter blitt et viktig kommunikasjonsverktøy blant bedrifter.

4. Salg og markedsføring

Hvordan kan en chatbot være et markedsføringsverktøy? Her er to eksempler:

  • Først og fremst , hvis jeg er en bedrift som tillater å bestille en lue gjennom en app, hvorfor ikke gjøre det mulig for folk å bestille en taxi fra Facebook eller WhatsApps chatbot også? Bedrifter investerer mye ressurser i markedsføring, ofte orientert for å laste ned en app. Ville det ikke være billigere å investere ressursene i en WhatsApp-kontakt som har samme funksjonelle kjerne? Hva er målet? Folk laster ned appen eller at de bestiller en taxi?
  • For det andre er markedsavdelingen de første til å lete etter nye måter å forbedre og optimalisere investeringen. Noen av dem begynner å bruke chatbots som en samtale måte å få tak i med et personlig grensesnitt, og noen andre, svarer på hyppige tvil eller bekymringer i sanntid gjennom Facebook, for senere å oppmuntre folk til å legge igjen deres kontaktinformasjon, hvorfor ikke dra nytte av dette og gjøre det i sanntid med en chatbot?

5. Umiddelbarhet

Du har to alternativer, å gi eller ikke å gi umiddelbare svar. Meg selv, som kunde, vil helst ha umiddelbare svar.

En chatbot være i utvikling med tiden. Det kan starte med 30% eller 50% av umiddelbare svar på vanlige spørsmål, og til slutt komme over 80%. Noen ganger er det chatbots som veileder deg gjennom hele opplevelsen for å gi deg et svar i chatten, fordi det er teknisk mulig. I andre tilfeller kan mennesker overta dersom løsningen er mer komplisert.

6. 24/7 tilgjengelighet

En chatbot kan svare på utfordringer eller spørsmål fra brukere. Hvor som helst og når som helst.

7. Positiv omdømme 

Hver og en av oss kan ha en dårlig dag, men dette er noe som ikke skjer med chatbots. En chatbot svarer med meldinger som har tidligere blitt programmert, og vil det gi svar akkurat som selskapet selv har bestemt.

Med alt dette sagt, er det bare en ting å si. Det ligger i dine og bedriftens hender å gi kundene dine en utmerket topp kvalitets tjeneste for å gjøre dem lojale. De selskapene som ikke begynner å jobbe med sine egne virtuelle assistenter, enten det er å tilby kundeservice eller å tilby nye forslag eller kampanjer til brukerne, vil miste en virkelig konkurransemessig fordel.

Snakk med oss for å starte med din egen chatbot i dag.