10 gode grunner til å lage en bedriftblogg

Mange organisasjoner kjenner ikke potensialene som ligger i å ha en blogg.
Sannheten er at potensielle kunder søker etter erfaringer.

Hovedmålet med å ha en blogg for din bedrift er å skape relevant innhold som tilbyr løsninger til dine kunder og mulig nye kunder, før de bestiller en tjeneste eller kjøper et produkt fra deg. På denne måten skaper du verdi og får folk til å kjenne din bedrift. En blogg er en enkel måte å markedsføre og gi informasjon på, som har en veldig interessant markedsnisje, og har også den fordelen at vi på internett kan kommunisere på forskjellige tidspunkter og uten geografiske grenser, og oppnå større rekkevidde rundt om i verden. Nå er du klar til å vite årsakene til at organisasjonen din skal ha en profesjonell blogg?

LES OGSÅ: Alt handler om å ha rett strategi

1. DET ER SUPER BILLIGT.
Hvor mye koster det å sette opp og vedlikeholde en blogg? Selv om det ikke er gratis, koster det ikke mye.
Med en minimumsinvestering, og når jeg sier minimum betyr det at det er veldig lavt, kan alle ha sin egen blogg. Du trenger bare tid til å holde den oppdatert.
Dette betyr ikke at du må skrive hver eneste dag eller skrive 3000 ords artikler. Som alt, i begynnelsen ville det være noen komplikasjoner, men læringskurven er ganske akseptabelt.

2. DU VISER ALLE AT DU ER EN EKSPERT I DIN BRANSJE.
Er du god på hva du gjør? Vet resten av verden det? Vet dine kunder det?
Det er ingen bedre måte å fortelle alle at du har kontroll over et bestemt felt enn via en blogg. Og du vil øke din troverdighet også.
Dessuten vil du være humanisering av merkevaren din, fordi stilen på bloggen din skal være personlig, ikke så formell som et bedrifts nettsted kan være.
Gjør det på denne måten, du vil gi følelsen av at bak merkevaren er det virkelige mennesker, ikke bare “et selskap”.

3. DU VIL FORBEDRE MERKEVAREN.
Ved å bruke bloggen din til å posisjonere deg som en ekspert eller bare som en person som kjenner til ganske mye av feltet, forbedrer du merkevarens bilde og din online synlighet. På denne måten vil folk også tenke på deg når de trenger noen fra ditt fagfelt fordi du har bevist at du vet hva du snakker om. Du har tjent din tillit.

4. DU VIL FORBEDRE BEDRIFTENS SYNLIGHET PÅ GOOGLE.
Har du et nettsted for din bedrift? Har du mange besøkende på dagtid?
Å ha en blogg på nettstedet ditt hjelper Google til å “like” siden din mer og øke trafikken til den.
Google elsker nytt innhold som er originalt og nyttig, også når det handler om en blogg. Derfor, oppdaterer bloggen din så ofte som mulig, som for eksempel en gang i uken, vil det være noe Google vil elske.

LES OGSÅ: Slik kommer du raskt igang med betalt annonsering på Google

 5. DU VIL GJØRE KUNDENE LOJALE.
Hvor mange besøk har du på bedriftens nettside?
Med en blogg, klarer du å få flere personer til å besøke nettstedet ditt, noe som kanskje ikke skjer i øyeblikket.
Du får kundene til å føle seg nærmere deg. Men ikke glem, en blogg er mer enn bare tekst.
Du kan også legge inn bilder, lyd og videoer på en måte som er enklere enn du tror.

6. DU VIL KJENNE DIN MÅLGRUPPE BEDRE
Blogglesere gir vanligvis kommentarer til artiklene.
Det er vanskelig for dem å gjøre det på et nettsted, fordi de vanligvis ikke har mulighet til å gjøre det.
Kommentarer er et godt verktøy for å bli kjent med kundene dine og deres tanker, og det kan til og med være nyttig når man foretar litt markedsundersøkelse.
Det vil gjøre selskapets tilbakemelding bedre, og dessuten vil de mest leste innleggene, hjelpe deg med hva det er som folk er mest interessert i.

LES OGSÅ: Dette er prinsippene innen inbound marketing

7. DITT INNHOLD VIL VÆRE VIRALT INNHOLD PÅ SOSIALE MEDIER.
Hvor ofte deler noen innhold fra nettstedet ditt på deres Facebook- eller Twitter-profiler?
Dette er grunnen til at det er viktig å få knappene til å dele innhold på ulike sosiale nettverk.
Med en blogg, kan alle dele artiklene dine på sosiale medier, noe som kanskje ikke skjer med innholdet på nettstedet ditt.
Folk som deler innholdet ditt, betyr en bredere diffusjon av merkevaren din, en bedre Google-posisjonering, flere besøk på bloggen din, og så flere besøk på nettstedet ditt.

8. IKKE HA EN DIGITAL STRATEGI SOM KUN OMHANDLER SOSIALT NETTVERK
Har du en Facebook-profil og Twitter-konto for din bedrift, og du har ikke en blogg?
Og hva ville skje hvis noen dag lukker disse kontoene? Dette kan faktisk skje.
Å ha en blogg er som å ha ditt eget hus, der du og bare du har lov til å sette reglene.
Å presentere en strategi bare på sosiale medier er som å leve av leie: hvilken som helst dag eieren kan komme og endre reglene. Så hva gjør du?

LES OGSÅ: Slik får du egen markedsavdeling, uten å ansette

9. DU KAN HÅ ÅPENT 24/7 – 365 DAGER I ÅRET.
Hva er bedriftens åpningstider? Jobber du 8 til 10 timer om dagen?
Hvis du har en blogg, vil du være åpen 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, 365 dager i året.
Du når frem til et større antall mennesker uten at din fysiske virksomhet er åpent lenger. Dessuten vil du gjøre det på en personlig måte, umiddelbart og periodisk.

10. DEN BESTE KANALEN FOR Å KOMMUNISERE NYHETER FRA DITT SELSKAP.
Skal du være i stand til å gjøre selvforfremmelse på bloggen din? Vel, ja og nei.
En blogg er en av de beste kommunikasjonskanalene for å nå målgruppen din.
Og selvfølgelig kan du legge inn dine egne nyheter, men vær forsiktig.
En bedriftsblogg bør ikke bare handle om å legge ut hvor godt bedriften er. Dette har et navn, og det kalles SPAM.
Det er tilrådelig å bruke 90-10 teorien. Betydning, 90% av artiklene dine bør ikke være selvfremmende, men innhold som gir verdi til leseren din. De resterende 10% skal. Tvert imot vil leseren gå til bloggen din og se at alt er bare selvfremmende, og de vil ikke besøke deg igjen.

Så frigjør hendene til å jobbe og begynne å utvikle bedriftens blogg, vi er 100% sikre på at din digitale strategi vil bli bedre.
Og ønsker du hjelp til å skrive eller komme igang, må du bare ta kontakt.